Monday, March 30, 2009

ghost net

از گوست نت خبر دار شدین؟ من که رسماً کف آلود شدم.

گوست نت Ghost net مجموعه ای از عملیات جاسوسی است که بیشترین مرکزیت آن در چین کشف شده است. بر اساس گزارشات این شبکه تا کنون اطلاعات بیش از 1295 رایانه دولتی از 103 کشور جهان را به سرقت برده. در فهرست شبکه های رایانه ای مورد تجاوز این عملیات، سفارتخانه ها و وزارت خانه های (امور خارجه) کشورهای مختلف و همچنین شهرداریها و ادارات مهاجرت مشاهده می شود. شبکه اطلاعاتی وزارت امور خارجه ایران نیز در فهرست یکی از قربانیان این عملیات درج شده. در این فهرست همچنین رایانه هایی از ناتو و خدمات اجتماعی لندن و نیویورک هم قرار دارد.

این عملیات که در مرکز مطالعات بین المللی دانشگاه تورنتو کشف و مخابره شده، نتیجه ده ماه مطالعه و بررسی های مشترک این دانشگاه و دانشگاه کمبریج بوده است. گوست نت بر اساس یک کد ویروسی فعالیت می کند که در زمان آلودگی، کلیه آدرسهای ایمیل را به مبدا ارسال نموده و هکرها را قادر به روشن نمودن میکروفون و وب کم رایانه و ضبط مکالمات در اطراف آنها می نماید.

سرور مبداً این شبکه در چین قرار دارد. هر چند که دولت چین اکیداً هر گونه دخالت در این عملیات جاسوسی را انکار نموده، اما بسیاری از کارشناسان معتقدند این کار مستقیماً تحت نظارت دولت چین انجام شده است.

من هنوز مشغول مطالعه برای درک بیشتر قضیه هستم. تا فردا سعی می کنم اطلاعات بیشتری برایتان پیدا کنم.

No comments: