Saturday, June 13, 2009

باور کنید


باور کنید هیچ توطئه ای در کار نیست. من شخصاً تایید می کنم که انتخابات در نهایت سلامت برگزار شده.
اما خوب چه کنیم دیگه. به قول معروف امان از دست این خبرنگارها.
چرا؟
جمعه 22 خرداد حوالی ساعت 13



حوالی شش و نیم عصر، در حالی که هنوز انتخابات تمام نشده است:




خوشحال شدید؟ آرای این کاندیدای عدالت خواه که معلوم نیست کدام یک از آن چهار شگفت انگیز هستند، قبل از پایان انتخابات توسط خبرگزاری فارس شمرده شده بوده.
خوب... و اما ادامه داستان ما...
ظاهراً شمارش آرا شروع می شود و وزیر کشور با خوشحالی مشغول مخابره است
شنبه حدود 24 دقیقه بامداد:


یعنی تا ساعت دوازده و نیم حدود هشت هزار صندوق شمارش شده بودند و جمع آراء حدود 5 میلیون رای بوده (متوسط 564 رای در هر صندوق) که ...
شنبه 31 دقیقهء بامداد:


خوب خیلی به دل نگیرید. کنتور خبرگزاری فارس خیلی تند تر از تمام صندوق های کشور می زند. ساعت دوازده و نیم هنوز خیلی از صندوق ها مشغول خمیازه کشیدن بودند که خبرگزاری فارس 28 میلیون رای را شمرده بود.
و البته فقط ده دقیقه بعد، خبرگزاری فارس موفق شده بود که 33 میلیون رای را بشمارد. البته فکر کنم به این نتیجه رسیدند که کمی تند شمرده اند و باید به حرف وزارت کشور بیشتر دقت کنند. این بود که فید RSS از خبر باقی ماند و خبر اصلی از سایت فارس پاک شد:


پیدا کردن این خبر علیرغم پاک شدن از سایت فارس هنوز در فیدخوان هایی مانند گوگل ریدر خیلی ساده است. فقط کافی است لینک خبرگزاری فارس را مشترک شوید به آرشیو فیدهای قدیمی آن که خود گوگل ریدر ذخیره کرده است مراجعه کنید.
صد البته وزارت کشور تازه چند دقیقه بعد تازه اعلام کرد که 16 هزار صندوق شمرده شده و جمع آرا به 10234431 رای رسیده (635 رای در هر صندوق)
ساعت 57 دقیقه بامداد:


یعنی سیستم اطلاعاتی وزارت کشور توانسته بود ظرف 34 دقیقه اطلاعات 7234 صندوق را دریافت نموده و جمع بندی نماید.
خوب... برای خبرگزاری فارس ماجرا دیگر هیجانی ندارد. آنها آرای مردم را شمرده اند و نتایج را خیلی زودتر خبر داشته اند. دو ساعت بعد...
ساعت 3 و 11 دقیقه بامداد:


یعنی طی 3 ساعت نزدیک به یازده هزار صندوق دیگر هم شمرده شده و جمع بندی شده اند. (متوسط 758 رای در هر صندوق).
خوب من از داستان گفتن خسته شدم. ظاهراً دیگر آقای دکتر دانشجو هم خسته شده. این بود که دیگر پیگیری خاصی وجود نداشت تا اینکه ساعت 6 صبح وزارت کشور موفق شد بالاخره 28 میلیون رای را بشمرد.
و در نهایت ظهر امروز، قبل از درگیری های خیابان فاطمی و ولیعصر، آخرین آمار اینها بود:


بله. و به این ترتیب معلوم شد که خبرگزاری فارس نه تنها در سرعت شمارش آرا خیلی جلوتر از بقیه بوده، بلکه بسیار هم دقیق شمرده بود. چون همان نسبت همیشگی 60 درصدی رعایت شد.


این هم یک تحلیل آماری. هدف من از این نوشتار فقط زیر سئوال بردن خبرگزاری فارس بود. شما هر تفسیر دیگری دلتان می خواهد به خودتان مربوط است.



1 comment:

پانتي said...

همونجوري كه كروبي بينوا گفته ، واقعا بايد بهش بگن مهندسي آراء !!!!!!!!!! پيشنهاد ميكنم به عنوان يكي از رشته هاي دورهء دكتراي آمار، توي دانشگاهها پايه گزاري بشه