Tuesday, October 16, 2012

خیلی عجیب است. ظرف مدت بسیار کوتاهی قیمتها منفجر می شوند. قیمت دلار به بیش از دو برابر چند ماه پیش می رسد. تنها واکنش دولت دستگیری سی چهل نفر است؟
البته از نظر من دلار گران نشده. چون نرخ برابری آن با تمام واحدهای پولی دنیا تقریباً متعادل مانده و حداکثر تغییرات آن مثل همیشه در حد چند دهم درصد است. در نتیجه این ریال ایرانی است که در حال سقوط است و من این شوخی را باور نمی کنم که تمام اینها توطئهء دشمن باشد و یا باند بازی چند دلال و تاجر ...
آیا هفدهمین اقتصاد بزرگ دنیا آنقدر ناتوان است که واحد پولی است ظرف مدت چند ماه ارزش آن از نصف هم کمتر شود؟ آنهم فقط توسط سی-چهل نفر؟؟؟
حالا شما فرض کنید که یکی از این متهمان دستگیر شده توانسته ظرف "یک ماه" چیزی حدود یک میلیارد تومان (که به نرخ روز دلار حدود 300 هزار دلار می شود) سود کند. بعد هم شما این رقم را با حجم اقتصاد ایران (حدود یک تریلیون دلار) مقایسه کنید. به نظر شما جور در می آید؟ من نه اقتصاد دان هستم و نه ادعایی در این زمینه دارم. بیشترین پول نقدی که به چشم دیده ام دو سه میلیون بیشتر نبوده. اما شما از یک اقتصاد دان بپرسید.
من از دیدگاه خودم یک مثال می زنم. جابجا کردن آب یک لیوان و خالی کردن نصف آن با سه چهار انگشت ممکن است. اما اگر بخواهیم نصف آب یک دریاچه را خالی کنیم؟

No comments: